Tuesday, October 15, 2019

Segeralah Redha Dengan Ujian Allah

Anak-anak Mama,

Hidup ini penuh dengan ujian, cabaran dan dugaan yang sudah tentu akan melemahkan semangat kita. Tetapi anak-anak mama kena sentiasa ingat yang ujian, cabaran dan dugaan ini adalah dari Allah S.W.T. Allah turunkan ujian ke atas diri kita supaya kita balik pada Allah, supaya kita mengadu kepada Allah dan supaya kita minta pertolongan hanya kepada Allah.

Namun, apa yang penting... setiap kali diuji oleh Allah dari sekecil-kecil ujian hingga sebesar-besar ujian, ucaplah

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

"Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali"
Surah Al-Baqarah : Ayat 156

Ingat sayang-sayang mama, setiap kali diri rasa diuji maka zikirkanlah ayat di atas sambil lapangkanlah hati. InsyaaAllah, hati akan lebih tenang dan rasa aman. Mama pernah lalui beberapa ujian dan ayat inilah yang menjadi zikir mama sehingga hati mama tenang kembali dan redha dengan ujian Allah.

Anak-anak Mama, 

Selain dari zikirkan ayat di atas, cepat-cepatlah redha dengan ujian Allah. InsyaaAllah kita akan nampak hikmah dan rahmah dengan sekelip mata apa sebenarnya yang Allah hendak berikan atau sampaikan pada kita. 

Mama ada jumpa video ceramah Ustazah Asma Harun menceritakan pengalaman beliau berjumpa dengan orang yang diuji dan segera redha dengan ujian Allah. MasyaaAllah, cepat Allah berikan rahmah dalam hidupnya. Anak-anak Mama tonton ya...


Dah tonton video di atas? MasyaaAllah... besarkan rahmat Allah untuk mereka yang cepat redha dengan ujianNya. 

InsyaaAllah, mama doakan semoga anak-anak Mama tabah dan cepat redha dengan setiap ujian Allah. Aamiinn...


Salam sayang,
Mama & Ayah



No comments:

Post a Comment

Hadith : Allah Perkenan Doa

Anak-anak Mama, Mama nak share hadith yang mama baca di library... hadith Sahih Bukhari : 609 Diberitahu oleh 'Ubbadah bin Shamit ba...